Dones en la societat

Sabies que…

• En els graus del camp de ciències, en l’últim registre de 2010-2011, el nombre de alumnes matriculats, respon a que el de homes es més del doble amb 79.920 que el nombre de dones amb 36.347 , però a l’any 2015, les dades milloren i, els estudis de tesis i doctorats, acabats al camp de les ciències per les dones, ja supera amb 2.481 alumnes, al dels homes amb 2225.
  • El personal docent d’ensenyança superior, a l’any 2015, registra 84.257 homes exercint i 68.757 dones.
  • Els permisos d’excedència per atenció a un familiar, en l’any 2016, es troben en 8.421 per a les dones i 1.599 per als homes.
  • A la Comunitat Valenciana, hi ha un 40% de dones conselleres i un 22% de dones alcaldesses (Administració local) al 2015.
  • A l’Administració General de l’Estat , segons resultats del 2014, hi ha un 32% de dones ministres, un 27% de secretaries d’estat i un 31% de directores generals (Alts càrrecs).
  • En els Comités executius dels partits polítics, al 2015, la presència de les dones és de: 65% al PSOE, 33% al PNV, 45% a IU, 34% al PP i 0% a CIU.
  • La presidència de les Càmeres Oficials de Comerç, Indústria i Navegació al any 2012 compta amb 89 persones en total, entre les quals hi ha un 3% de dones.
  • La participació de les dones en els òrgans de direcció de les empreses del IBEX 35, supera relativament el 9% del total de 516 alts càrrecs.
  • En quant a la representació espanyola en els organismes internacionals, de un total de 59 persones, hi ha un 19% de dones ambaixadores, conselleres, delegades, etc. (un total de 11).
  • En el sistema judicial, les dones suposen una majoria del 59% del personal, encara que el seu pes disminueix en les categories professionals més elevades.
    • 63% de la fiscalia (24% en la primera categoria)
    • 67% de les secretaries judicials (55% en la primera categoria)
    • 52% del membres de la carrera judicial (13% en el tribunal suprem)
    • En las Reales Academias Españolas, les dones no arriben al 10% del 547 acadèmics numeraris.

Les dades estadístiques relatives a la presència de la dona en els diferents àmbits de la vida política i econòmica de la nostra societat, es poden trobar a la pàgina web del Instituto de la Mujer del Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad.

Altres estadístiques: Índex de Desigualtat de Gènere

L’Índex de Desigualtat de Gènere (IDG) s’elabora pel Programa de les Nacions Unides per al Desenvolupament (PNUD) i reflexa les desigualtats de gènere en tres dimensions: la salut reproductiva, l’apoderament i l’activitat econòmica.

1. La salut reproductiva es mesura per la mortalitat materna i les taxes de natalitat dels adolescents.
  2. L’apoderament es mesura per la proporció d’escons parlamentaris ocupats per dones, i el succés en educació (secundària i superior) de les dones.
  3. L’activitat econòmica es mesura per la taxa de participació de les dones en el mercat de treball.

El GII (per les seues sigles en anglès del Gender Inequality Index) va substituir l’anterior Índex de Potenciació de Gènere. El GII mostra la pèrdua en desenvolupament humà a causa de la desigualtat entre els assoliments de dones i homes en aquestes tres dimensions (salut reproductiva, apoderament i activitat econòmica).

Espanya es situa a la posició numero 27 d’un total de 195 països al ranking de desenvolupament humà, i al numero 16 (amb un valor de 0.100) en relació a l’Índex de Desigualtat de Gènere (IDG).

• Al nostre país, sols el 35,2% dels escons parlamentaris son ocupats per dones i un 66,8% de les dones adultes tenen un nivell secundari o superior d’educació (en comparació amb un 73.1% d’homes).
  • Per cada 100.000 naixements, 6 dones moren per causes relacionades amb l’embaràs, i la taxa de natalitat entre les adolescents (per cada 1.000 dones de 15 a 19 anys) és de 10,6 naixements.
  • La participació femenina al mercat laboral és de 52,6% (en comparació amb 66,5% per als homes).

Pel que fa a l’Índex de Desigualtat de Gènere (IDG), Eslovènia, Suïssa i Alemanya es situen en les primeres posicions de la llista, amb valors de 0.021, 0.030 i 0.046 respectivament.