Entrevista a Mònica Chirivella Magraner i Anna Díaz Poveda

Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans

Aquestes dos alumnes, formen part del sindicat SEPC, i exerceixen els càrrecs de membre de la Junta de centre de la Facultat de Geografia per part de Mónica, a més d’estar a l’assemblea interuniversitària,  i Anna que , també participa e l’assemblea universitària, és coordinadora del grup de València, i secretària d’organització a nivell dels Països Catalans. Mónica estudia el grau de Història i Anna el grau de Farmàcia.

Ambdues, comparteixen l’opinió  en quant a la participació de que l’accés democràtic de les dones al món de la política marca l’inici de poder lluitar per tot allò que quedava reservat per als homes, i que també resulta ser interès de les dones, que tant condicionades han estat per la seua condició de gènere en aquest món. Les darreres eleccions al Claustre 2015 van deixar veure una millora en la participació però no un suficient resultat per que haurà de ser més igualat el resultat o inclús superior en el nombre de dones ja que en son més a la universitat que homes.

Per la seua part, un dels principals entrebancs es que les dones encara que la participació millori, no es reflexa als  càrrecs més importants, ja que queden reservats per al homes, tant a nivell de catedràtics, professors, estudiants i espais de militància política, a pesar de que en els últims anys les dones estan abastint més aquest territori. Un dels motius que a elles els afligeix és el fet de que la participació democràtica de les dones en el nostre territori, històricament, és molt breu i influeix negativament per a que siga un espai encara que les dones no consideren com a seu.

Front a aquesta situació, es comprometen amb l’eina per combatre el masclisme utilitzant ferramentes com son les llistes paritàries a les eleccions i utilitzar el terme femení inclusiu per eliminar el llenguatge sexista. A més s’empenyen en fer campanyes feministes per donar visibilitat a les dones, que històricament han sigut rellevants però que no han estat visibles; per un altra banda, també s’impulsa un protocol contra agressions masclistes per crear espais lliures de masclistes, i com diu Anna, que siga “una universitat per a totes” , i també crear ajudes alternatives a les que dona la universitat, amb xarrades sobre diversos temes, com l’absència de les dones en els llibres de text.

És per tot açò, que les eines que duen a terme per fomentar la participació destaquen que s’ha de entendre que les eleccions també son una cosa nostra, i sumen importància, de una forma més claustral, a participa. Com diu Anna molt animada “pren el teu espai! És el teu espai!” . No menys important, remarquen la feina que queda per fer dia a dia en la universitat, on incloure a les dones no siga una càrrega sinó una realitat assimilada i normalitzada.

A més tant Anna com Mónica, es mostren satisfetes amb la campanya per les eleccions de la Unitat d’Igualtat i es sumen a ella.

Dins de l’experiència enriquidora de la participació a les eleccions i als sindicats, Mónica i Anna, animen i enumeren motivacions per a la participació com son tenir una major veu en òrgans que al cap i a la fi, son decisius per a la nostra vida diària en la universitat.

Participació. Minuts 00:13 – 00:49

Entrebancs de les dones. Minuts 00:13 – 02:03