Les dones perden representació al Claustre de la Universitat de València

L’Observatori d’Igualtat analitza els resultats

Les eleccions al claustre han donat una pèrdua en la representació femenina respecte als resultats de 2009. Tot i que la composició del Claustre de la Universitat de València a 2013 respecta el principi d’igualtat amb un 60,3% d’homes i un 39,7% de dones,  l’anàlisi de resultats evidencia que la tendència a la paritat no està arrelada.

L’Observatori d’Igualtat de la Universitat de València ha estudiat l’evolució, en termes globals, de la distribució per sexe del Claustre des de 1984 a 2013 on es  mostra que la tendència encetada cap a una situació més paritària és de naturalesa molt fràgil. En un claustre composat de 117 dones i 178 homes, la presència femenina no reflecteix el pes que té aquest col·lectiu en la institució universitària i per tant,  les dones han estat i continuen sent minoria al màxim òrgan de representació de la Universitat de València, que és el Claustre.

Segons l’informe elaborat per l’Observatori d’Igualtat cal analitzar els diversos col·lectius de manera independent.

• Així, en el cas del PDI, trobem que “la sobrerrepresentació de les dones al Claustre respecte del pes que tenen en el seu grup de referència és una dada molt positiva, que suposa una continuació de la tendència cap a la igualtat encetada en eleccions anteriors, encara que continuen sent una minoria del 41,8%.”
  • D’altra banda, en el cas del PAS, tot i ser un col·lectiu altament feminitzat, la seua representació al Claustre es queda en un 43,3% del total de les persones electes. Uns resultats que no s’expliquen perquè les dones siguen menys votades que els homes, sinó tot el contrari, la causa està en la manca de candidatures femenines, que no arriben a la distribució paritària que marca la llei, sent el 37% del total de candidatures.
  • Finalment, si mirem el comportament de l’estudiantat, els resultats de les eleccions presenten una distribució per sexe inversament proporcional al pes que tenen. El 66,7% dels representants de l’estudiantat al Claustre són homes, encara que les dones són el col·lectiu majoritari a la universitat (58,5%). La pèrdua de pes de les dones claustrals respecte a les dos eleccions anteriors suposa un retrocés en els avanços aconseguits en quant a la presència de dones en els llocs de presa de decisions.
Esta entrada fue publicada en General. Guarda el enlace permanente.